donderdag 23 juni 2011

Recept chocoladegebakjes

Op aanvraag van juf Elien en een anonieme lezer: hieronder het recept van de chocoladegebakjes.



Ingrediënten:
- 125 gr pure chocolade
- 125 gr boter
- 4 eieren
- 4 eetlepels kristalsuiker
- 2 eetlepels bloem
- cacao

Ik heb deze hoeveelheden gedeeld door 2 en ik had 2 grotere kommen (zie vorig blogbericht).
Het is mooier als je de chocoladegebakjes in kleine ronde scholteltjes kunt bakken maar ja, deze heb ik niet. het recept heb ik tijdens het tvkijken naar een of ander TVprogramma overgeschreven. Ik weet niet meer welk programma dit was.

Je start met de chocolade en de boter au bain marie te laten smelten.
Klop nu 2 volledige eieren en 2 eidooiers op met de mixer, samen met de 4 eetlepels suiker. Klop dit op tot je een lichtgeel dik mengsel krijgt.

Giet nu het chocolademengsel bij het eiermengsel en roer alles voorzichtig om. Voeg 2 eetlepels gezeefde bloem toe en meng voorzichtig.

Vet een viertal kleine kommetjes in met boter, of zoals in mijn geval 2 grotere kommetjes, en bestrooi met cacao. Ik had geen cacao meer in huis en gebruikte Nesquick: dit was ook heel lekker. Vul de kommetjes voor 3/4 de met het chocolademengsel.

Plaats de kommetjes in een op 220 °C voorverwarmde oven en bak ze een kleine 9 à10 minuten als je het graag nog smeuig hebt vanbinnen, iets langer (10 minuten) als ze vaster mogen zijn.

Haal de kommetjes uit de oven en doe de inhoud op een bordje (anders blijven ze nog verder bakken in het warme schaaltje). Serveer met een toefje slagroom en ... laat het u vooral smaken.

5 opmerkingen: